Český jazyk patří na gymnáziu k hlavním předmětům – vzdělaný člověk ve všech oborech lidské činnosti na území České republiky by měl ovládat svůj mateřský jazyk na vysoké úrovni. Při výuce jsou zdůrazňovány komunikativní dovednosti v mluvené i psané formě jazyka, zvládnutí pravopisu, stejně jako teoretická průprava a vědomosti o mluvnické stavbě češtiny.
V literární části předmětu se výuka soustředí především na schopnost číst literární text jako osobitou výpověď a umělecké dílo, vnímat specifika autorského stylu a rozlišovat mezi druhy a žánry, uměleckými směry, tématickými oblastmi a kvalitativními kategoriemi v literatuře. Výuka je vedena s pomocí literárních textů vydaných v čítankách i jinde, oslaben je naopak výklad literární historie a faktů o literatuře. Také se počítá se systematickou přípravou studentů na státní maturity (od r. 2010).
Ve všech ročnících mají studenti minimálně 3 hodiny českého jazyka a literatury týdně; předmět se neučí ve specializovaných učebnách, ale je možnost využívat moderní mediální techniku (počítač s dataprojektorem, interaktivní tabule, DVD přehrávače). Ve vyšších ročnících mohou studenti navštěvovat volitelné semináře, které jim pomohou v přípravě k maturitě a rozvíjení základních dovedností a vědomostí.
Všichni vyučující češtiny jsou aprobovaní učitelé, absolventi pedagogických a filozofických fakult; u mnohých se aprobace pro český jazyk kombinuje s dalšími předměty (ZSV, německý jazyk, anglický jazyk, francouzský jazyk, dějepis, hudební výchova).
Prima:
Zvuková stránka jazyka, tvarosloví – slovní druhy; větné členy; popis; lyrika, epika, drama
Sekunda:
Významy slov, slovní zásoba, tvarosloví, skladba; popis, charakteristika, životopis; literatura faktu a fikce, sci-fi, dobrodružná a detektivní próza
Tercie:
Obecné výklady o jazyce, nauka o slovní zásobě, podstatná jména a slovesa; věty a souvětí; charakteristika literární postavy, úvaha
Kvarta:
Útvary českého jazyka, spisovná výslovnost, skloňování cizích vlastních jmen; vypravování, publicistické útvary; moderní literatura a divadlo, základy literární teorie
Kvinta a 1. ročník:
Národní jazyk, hláskosloví, nauka o slovní zásobě – tvoření slov; Literatura starověku, středověku až do národního obrození
Sexta a 2. ročník:
Tvoření slov v češtině, slovní druhy; popis, charakteristika; romantismus, národní obrození, kritický realismus; moderní umělecké směry konce 19. století
Septima a 3. ročník:
Skladba – věta a výpověď, větné členy; kritika, reportáž, útvary odborného stylu; česká a světová literatura 1. poloviny 20. století
Oktáva a 4. ročník:
Opakování gramatiky; funkční styly, úvaha, esej; literatura a drama 2. poloviny 20. století; historický vývoj jazyka
Škola zprostředkovává studentům možnost účastnit se řady soutěží, především Olympiády v českém jazyce (kategorie pro 2. a 3. stupeň), recitačních soutěží, řečnické soutěže Mladý Démosthénes, literárních soutěží (O cenu Filipa Venclíka, Literární Šumava aj.).
Škola též využívá možnosti zapojit se do širších projektů (např. projekt MF Dnes Studenti čtou a píší noviny v r. 2007 a 2008).