Primum latina odkrývá etymologii (původ) mnohých slov nejen v jazycích románských (italštině, španělštině, francouzštině aj.), ale také germánských (zejména v angličtině) a slovanských, vč. češtiny. Taková moderní angličtina je ze 60 % převtělená a zjednodušená latina, lexikum současné odborné angličtiny pochází až z 80 % (sic!) ze základu latinsko-řeckého. Ani němčina se bez latiny neobejde. František Palacký užil věty "Der Deutsche hat keine Religion, er ist keine Person und will erst eine Nation werden" v úvahách o emancipaci českého jazyka od jazyka německého na poč. 19. st., aby jí ilustroval, že i němčina užívá zdomácnělých latinských slov: religio = víra, náboženství; persona = osoba, postava; natio = národ.
Iterum latina pomáhá odhalovat zastřené motivace ve slovní zásobě, umožňuje tak hlubší vhled do jazykového systému:
židle < lat. sedile = sedátko, to, na čem se sedí < lat. sedeo, sedere, sedi, sessum = slovesná řada od slovesa sedět (jaké překvapení, že?: sedet = sedí), odtud i sedativum atd.
Tertium latina umožňuje kvalifikovaně odhadnout významy neznámých slov v textu, a pěstuje tak dovednost aktivního porozumění terminologii
Na první pohled složitá spleť nic neříkajících pojmů, viďte? Po prvním roce latiny ovšem srozumitelná a jaksi samozřejmá dedukce.
Summa summarum: Latina není zbytečným harampádím, jak by se nezasvěceným mohlo na první pohled zdát, nýbrž dědictvím euroatlantické civilizace, jejíž tvářnost se rýsovala od antiky pod vlivem řeckého myšlení, římské politiky a křesťanské morálky.
Latinu je možné si zvolit jako nepovinný předmět (Lan) kdykoliv během 1.-4. ročníku nebo jako seminář (Lav) ve 3. ročníku (2hodinový) či ve 4. ročníku (3hodinový).
V hodinách latinského jazyka se naučíme hravými metodami (a tudíž i hravě) základy latinské gramatiky, užitečná slovíčka a vazby, původ a smysl kulturních frazémů (hérostratovský čin, Ikarův pád, trójský kůň…), naučíme se také řeckou alfabetu a pár drobtů z klasické řečtiny (např. užití řeckých předpon meta-, auto-, para- ad.).
Nabyté dovednosti můžete zúročit i v latinském klání (Certamen Latinum) studentů z celé republiky, jehož se naše škola zúčastnila poprvé loni s velkým úspěchem (Václav Volf vybojoval ve školním roce 2015/2016 6.místo ze 17 účastníků zemského kola v Praze a tamtéž o rok později Michaela Dostálová dosáhla na 9. místo mezi 39 soutěžícími).
(na základě domluvy) buď Vlasta Seinerová: Latina pro střední školy I, Praha: Fortuna, 2009, nebo táž: Latina pro střední zdravotnické školy, Praha: Fortuna, 2008, dále
Eva Bilíková: Přehled latinské mluvnice, Brno: MC nakl., 2006,
Richard Mašek: Orbis neboli svět I. A. Comenii methodus latinitatis rediviva, Praha: Arcibiskupské gymnázium v Praze (skripta),
popř. Hans H. Ørberg: Familia Romana. Latina per se illustrata, Roma: Academia vivarium novum, 2013, podle níž se učí latina po celém světě.
Vivat, crescat, floreat lingua Latina in gymnasio nostro pulcherrima in urbe Clatovia!