Zeměpis je předmět, jehož význam v současném globalizovaném světě z důvodu rozvoje cestování, mezinárodního obchodu a provázanosti jednotlivých ekonomik a integrací neustále roste. Zeměpis se tak stává více než kdy jindy předmětem, který by měl velkou měrou formovat myšlení a postoje žáků ve smyslu environmentální výchovy, měl by vést k pochopení a respektování lidí odlišné rasy, národa, kultury či náboženství. Zároveň poskytuje studentům informace o fungování a vývoji fyzickogeografické i socioekonomické sféry a vysvětluje vazby mezi nimi. Zeměpis (geografie) je syntetická věda, která spojuje poznatky různých vědních disciplín, studuje krajinnou sféru a vztahy mezi krajinou a lidskou společností v prostoru a čase.
Zeměpis se vyučuje na nižším stupni gymnázia (prima – kvarta) v dotaci dvou hodin týdně, na vyšším stupni se vyučuje ve třech ročnících (kvinta – septima víceletého studia, 1. – 3. ročník čtyřletého studia), kde je hodinová dotace rovněž 2 hodiny týdně.
Většina hodin zeměpisu se vyučuje v odborné multimediální učebně S-26, která je vybavena počítačem, dataprojektorem a promítacím plátnem. Tím se výuka zeměpisu stává názornější a pro studenty i zajímavější. V rámci projektu „Přechod na komplexní multimediální výuku na Gymnáziu J. Vrchlického v Klatovech“ bylo vytvořeno značné množství elektronických výukových materiálů, které jsou ve výuce hojně využívány. K výuce zeměpisu se rovněž používají učebnice a atlasy, různé mapy, časopisy a samozřejmě internet. Při výuce lze též využít bohatou sbírku zeměpisných pořadů na videokazetách či DVD. Novinkou je používání tabletů ve výuce některých tříd. Při zeměpisu jsou na tabletech využívány zejména elektronické atlasy.
Náplní učiva zeměpisu jsou různé tématické celky, např. Země jako součást vesmíru, kartografie, fyzická geografie (atmosféra, hydrosféra, litosféra, pedosféra, biosféra), socioekonomická geografie (geografie obyvatelstva a sídel, geografie hospodářství, politická geografie), regionální geografie jednotlivých světadílů a oceánů, geografie ČR a místního regionu. Kromě těchto tradičních témat se zabýváme také problematikou ekologie, vývoje krajiny, trvale udržitelným rozvojem, aktuálními problémy ve světě, přírodními pohromami a ochranou před nimi. Značný důraz je kladen na mezipředmětové vztahy.
Samozřejmou součástí výuky jsou zeměpisné exkurze do různých regionů ČR.
Sexty a 2. ročníky absolvují každoročně v září komplexní zahraniční exkurzi, která zahrnuje nejen zeměpis, ale také ostatní předměty, zejména biologii a dějepis. Studenti si volí mezi dvěma destinacemi, kterými jsou Chorvatsko a Alpy.
Studenti naší školy se pravidelně zúčastňují zeměpisných soutěží.
Poté, co zájemci absolvují školní kolo zeměpisné olympiády, postupují do okresního kola, odkud se s železnou pravidelností dostávají do kola krajského.
Totéž platí o vědomostní soutěži Eurorebus, kde se navíc umisťují na předních místech i v celostátním kole.
Na gymnáziu užíváme celou řadu učebnic. Žáci nižšího gymnázia užívají učebnice z fondu učebnic školy a žáci vyšších ročníků si je pořizují na vlastní náklady.
Nižší gymnázium
Zeměpis pro 6. a 7. r. ZŠ Planeta Země a její krajiny, SPN
Zeměpis pro 6. a 7. r. ZŠ Zeměpis světadílů, SPN
Zeměpis naší vlasti, nakladatelství ČGS
Současný svět, nakladatelství ČGS
Vyšší gymnázium
Geografie 1.-4. Díl, SPN
Školní atlas světa, Kartografie, Praha.
Školní atlas světa, SHOCart, Vizovice.
Školní atlas České republiky, Kartografie, Praha.
Školní atlas České republiky a Evropy, SHOCart, Vizovice.
Atlas Dnešní svět, Terra, Praha.
Poznámka: Některé atlasy prodávané jako "školní" se pro výuku ve škole moc nehodí. Nakupujte jen ty, které jsou na našem seznamu, vždy poslední vydání.
Školní volně šiřitelné texty umístěné na disku T nebo S